fbpx
Program: Luni - Vineri intre orele 10:00 - 20:00

Insomnia: Cand nu avem de-a face cu simpla oboseala

By: | Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Comments: 0

Unul din cele mai frecvente simptome ale populației moderne, senzația de oboseală poate avea surse extrem de diverse. Daca esti mereu obosit, dar simti ca tot nu poti dormi bine noaptea, s-ar putea sa suferi de insomnie. Domnul Dr. Florin Scarlatescu, medic primar neurolog la CardioClinic, va povesteste mai multe despre problemele care va pot afecta somnul si ce puteti face pentru a-l imbunatati.

Care sunt cauzele insomniei?

„Exista posibilitatea ca insomnia sa fie o boala de sine statatoare, dar aceasta poate fi cauzata de boli fizice sau psihiatrice, obiceiuri de somn nesanatoase sau de anumite medicamente.

Exista multe probleme medicale care pot da insomnie, insa exista si situatii care afecteaza indirect somnul si calitatea acestuia:

  • Rinite sau alte alergii
  • Astm bronsic
  • Reflux gastrointestinal, dureri de stomac
  • Probleme articulare, dureri de spate.”

Exista medicamente care pot da insomnie?

„Multiple substante pot afecta somnul:

  • Picaturile de nas,
  • Medicamentele pentru tensiune sau boli de inima,
  • Medicamentele pentru boli ale glandei tiroide,
  • Anticonceptionalele orale
  • Tratamente pentru astm bronsic
  • Tratamente pentru depresie.”

Ce este sindromul de apnee in somn?

„Sindromul de apnee in somn este o afectiune care afecteaza o parte semnificativa din populatie. Cu toate acestea, este diagnosticat destul de rar, deoarece multa lume considera ca oboseala e o parte a vietii si nu poate avea cauze medicale; implicit, nu se consulta cu un medic. Se intalneste la persoane obeze, care sforaie zgomotos si care fac pauze in respiratie in timpul somnului (adica perioade de „apnee”). Aceasta se intampla din cauza ca in timpul somnului, caile respiratorii superioare se acopera total sau partial, astfel incat persoana afectata are perioade scurte de sufocare in timpul somnului. Somnul persoanelor e segmentat si neodihnitor. In alte situatii, apneea in somn poate fi provocata si de afectiuni neurologice, moment in care consultul neurologic este de nelipsit.”

Ce se poate face in cazul unui somn neodihnitor?

„Daca aveti probleme cu somnul, o idee buna este sa purtati o discutie cu un medic despre starea generala de sanatate, pentru a gasi posibile cauze medicale sau nemedicale ale acestora. Nu e nevoie sa acceptati un somn neodihnitor ca un lucru firesc in viata dumneavoastra. Uneori, cativa pasi simpli pot fi facuti pentru a imbunatati somnul:

  • limitarea consumului de cafea, ceai negru sau alte excitante dupa ora 12 la pranz
  • limitarea consumului de alcool seara
  • limitarea fumatului inainte de culcare
  • evitarea surselor de lumina stralucitoare inainte de culcare (telefon, televizor, calculator)
  • evitarea meselor foarte bogate aproape de ora de culcare.

Crearea unui spatiu intunecat, linistit, fara surse care sa va distraga va pot imbunatati semnificativ calitatea somnului.”

Stresul poate fi o cauza de insomnie?

„Multe persoane au probleme cu somnul din cauza grijilor din viata de zi cu zi, pentru ca se simt stresati sau anxiosi. Daca perioadele de stres sunt prelungite si somnul este afectat in mod regulat, e posibil sa suferiti de anxietate, o afectiune medicala care poate fi tratata.

Insomnia poate fi un simptom al depresiei. Este dificil sa diferentiezi simptomele unui somn neodihnitor de cele ale unei depresii de fond, de aceea e important sa discuti cu un medic despre o insomnie care iti afecteaza viata de zi cu zi.”

Exista elemente din viata de zi cu zi care pot da insomnie fara sa stim?

„Stilul de viata poate include elemente care iti afecteaza somnul fara sa stii!

  • Dupa o zi de serviciu, iti iei de lucru acasa pe seara? Aceasta poate sa te impiedice din a te relaxa inainte de culcare si te poate tine preocupat cu serviciul. Lumina de la calculator iti poate tine creierul treaz mai mult decat ai vrea.
  • Dormi la pranz sau dupa amiaza? Chiar daca e un „pui de somn” scurt, e posibil sa te impiedice din a adormi usor noaptea.
  • In zilele libere dormi pana tarziu, ca sa recuperezi din somnul pierdut? Acest obicei iti poate deruta ceasul intern. Creierului ii place un program de somn fix si previzibil, altfel va fi derutat si somnul va fi dificil.
  • Lucrezi in ture, la ore imprevizibile? Lipsa unui program de somn regulat face a adormi un proces mult mai dificil pentru un corp al carui ceas intern trebuie sa functioneze imprevizibil.”

– Dr. Florin Scarlatescu

Medic Primar Neurolog

CardioClinic, Bucuresti