Bolile pericardului

Pericardul este un invelis elastic al inimii, ca un sac, cu rol de protectie. Cele mai frecvente afectiuni ale pericardului sunt pericarditele. Pericardita este inflamatia pericardului si poate avea diverse cauze:

• virala,
  • bacteriana
  • tuberculoasa
  • autoimuna
  • etc.

Din punct de vedere anatomo-clinic pericarditele pot fi:

• Uscata (fibrinoasa)
  • Lichidiana
  • Constrictiva

Pericardita uscata

De obicei este de cauza virala. In pericardita uscata inflamatia pericardului determina durere toracica si la auscultatie aparitia unui sunet caracteristic numit frecatura pericardica. Celelalte simptome sunt similare cu ale unei viroze:

• febra
  • tuse
  • dureri musculare
  • etc.

De asemenea pot aparea modificari electrocardiografice caracteristice. Boala este autolimitata, se vindeca in 7-14 zile si are doar tratament simptomatic, ca si alte viroze: repaus la pat, calmarea durerii, tratament antiinflamator.

Pericardita lichidiana

In aceasta forma de boala inflamatia duce la acumularea de lichid in sacul pericardic din jurul inimii. Volumul acestuia creste si se produce compresia organelor adiacente ( plaman, trahee, bronhii, esofag).

Simptome

Simptomele sunt determinate de aceasta compresie:

• dispnee
  • tuse
  • plenitudine abdominala prin coborarea diafragmului, etc.

Cand acumularea de lichid in sacul pericardic se face foarte repede sau cantitatea de lichid este prea mare se produce si compresia inimii. In aceasta situatie vorbim despre tamponada cardiaca. Tamponada cardiaca este o urgenta pentru ca prin compresie este impiedicata umplerea inimii cu sange si in consecinta scade debitul cardiac (insuficienta cardiaca diastolica).

Simptomele sunt cele determinate de debitul cardiac scazut: ametelihipotensiunetahicardie si in final, in absenta tratamentului, deces.

Tratament

Tratamentul in pericardita lichidiana consta in evacuarea lichidului prin punctie pericardica sau prin drenaj chirurgical si tratarea bolii de baza. In tamponada cardiaca evacuarea lichidului trebuie facuta de urgenta. Pericardita lichidiana poate avea de asemenea multe cauze: tuberculozatumori de santumori pulmonareinsuficienta renalainfectii bacteriene, etc

Pericardita constrictiva

Este o forma particulara de pericardita. Apare la multi ani distanta de la o pericardita acuta in care procesul inflamator determina o vindecare vicioasa, cu modificarea structurii pericardului. Acesta se calcifica si se transforma intr-un perete rigid, care impiedica distensia cordului si umplerea acestuia cu sange. Se produce insuficienta cardiaca diastolica.

Simptomatologia este dominata de insuficienta cardiaca dreapta: congestie hepaticaedemeascita (acumulare de lichid in abdomen). Deseori acesti pacienti au si fibrilatie atriala.

N.B. Pericardita constrictiva se caracterizeaza prin aparitia precoce a ascitei si de aceea poate fi confundata cu ciroza hepatica.

Tratamentul consta in excizia chirurgicala a pericardului (pericardectomie).

Ecografia este una din cele mai ieftine și disponibile investigații din orice unitate medicală. Este atrăgătoare atât pentru pacienți (pentru că nu
Auzim frecvent despre tensiunea arterială și de ce este important să o menținem în limite normale. De ce este, însă, tensiunea arterială atât de
În pofida valului de descoperiri medicale din ultimul secol, avansul în medicină nu dă semne de încetinire. Iată că în 2018, o nouă specialitate
Unul din cele mai frecvente simptome ale populației moderne, senzația de oboseală poate avea surse extrem de diverse. Daca esti mereu obosit, dar simti ca